Nyckeltal

Bra kvalitet – Personal anställd av Huscare AB har rätt utbildning och erfarenhet.
Vi eftersträvar även att personal ska ges kompetensutveckling inom företaget


VaccinationPersonal som vistas ute i hemtjänst hos vårdtagare har vid anställningens start uppvisat vaccinationsintyg för Covid-19 för att säkra upp vårdtagarens hälsa i den mån vi kan 


InformationPersonal har ansvar att ge rätt information till vårdtagare, vet vi inte svaret så kollar vi upp detta innan svar ges vidare till vårdtagare och dess anhöriga - detta för att det inte ska bli fel svar och missförstånd

Möjlighet att påverkaVårdtagaren har ett stort inflytande i hur hemhjälpen ska utformas, då vi är måna om våra vårdtagares personliga rätt att bestämma över sitt liv

BemötandeHuscare AB bemöter kunder och anhöriga med respekt och agerar med förståelse

KontaktmannaskapVarje vårdtagare har sin egen kontaktperson med regelbunden kontakt. Om Vårdtagaren inte trivs med sin kontaktperson är det viktigt att detta lyfts upp så att vi kan diskutera om vad som inte stämmer och i vissa fall kunna byta kontaktperson, då det är viktigt att personkemin stämmer överens mellan vårdtagare och sin kontaktperson

GenomförandeplanDenna utformas i samverkan med vårdtagare och dess anhöriga och där det ska framgå vad vårdtagaren behöver hjälp och stöd med av personal från Huscare AB, detta görs genom att man utgår från biståndshandläggarens bedömning av särskilt behov av stöd hos vårdtagaren

SamverkanPersonal på Huscare samverkar bl.a. med gode män, sjukvård, biståndshandläggare och anhöriga/närstående

TrygghetVårdtagare och personal ska alltid känna sig trygga och säkra därav arbetar företaget kontinuerligt med tryggheten

Personlig integritetVårdtagarens integritet är bland det viktigaste och kränkningar (oavsett vilka) accepteras inte utav Huscare AB utan kan i värsta fall leda till en uppsägning och polisanmälan
 
Gåvor och testamentePersonal får ej ta emot pengar eller gåvor som belöning för det arbete som utförs hos vårdtagare

TystnadspliktPersonalen har tystnadsplikt kring allt som rör uppdraget hos vårdtagaren och detta är ett skriftligt avtal som finns förvarat hos Huscare AB

Brister i omvårdnaden – Enhetschef/ biträdande enhetschef ser till att ha kontinuerlig kontakt med både personal och vårdtagare för att följa upp hur alla upplever arbetet ute i hemtjänsten. Det följs även upp att förhindra eventuella brister och fel. Vid brister i arbete mot kunder sker en utredning och ett förbättringsarbete skapas för att förhindra att det upprepas på nytt

Synpunkter och klagomålVid synpunkter och klagomål kan du ringa, maila, skicka brev eller fysiskt framföra ditt klagomål eller synpunkter. All information kommer att tas på allvar och hanteras varsamt. Man vänder sig i första hand till enhetschef/ biträdande enhetschef, men om det mot all förmodan inte passar, så finns VD tillhands att vända sig till

Lex SaraPersonalen är skyldig att anmäla missförhållanden till enhetschef/ biträdande enhetschef som i sin tur därefter utreder, avhjälper eller undanröjer det rapporterade missförhållandet snarast möjligt

Språk och kommunikationKommunikation ska alltid ske på ett sådan sätt att vårdtagare och vårdgivare förstår varandra. Vi har personal som pratar flera olika språk, och det är viktigt för oss att vårdtagaren känner sig trygg och får hemtjänst där kommunikationen fungerar. När inte det finns möjlighet att tillgodose språkkunskapen för just ett tillfälle erbjuds alltid en telefontolk så vårdtagaren kan känna sig förstådd och lyssnad på trots kommunikationssvårigheten

Uppföljning Huscare AB har ett aktivt kvalitetsarbete där utvärdering av insats och hur verksamheten kan förbättras tas upp. Vi genomför regelbundna utvärderingar och förbättringsarbeten för att säkra kvaliteten hos oss som vårdgivare inom hemtjänsten