Nyckeltal
Vaccination - Personal som vistas ute i hemtjänst hos vårdtagare har vid anställningens start uppvisat vaccinationsintyg för Covid-19 för att säkra upp vårdtagarens hälsa i den mån vi kan
Information – Personal har ansvar att ge rätt information till vårdtagare, vet vi inte svaret så kollar vi upp detta innan svar ges vidare till vårdtagare och dess anhöriga - detta för att det inte ska bli fel svar och missförstånd
Möjlighet att påverka – Vårdtagaren har ett stort inflytande i hur hemhjälpen ska utformas, då vi är måna om våra vårdtagares personliga rätt att bestämma över sitt liv
Bemötande – Huscare AB bemöter kunder och anhöriga med respekt och agerar med förståelse
Kontaktmannaskap – Varje vårdtagare har sin egen kontaktperson med regelbunden kontakt. Om Vårdtagaren inte trivs med sin kontaktperson är det viktigt att detta lyfts upp så att vi kan diskutera om vad som inte stämmer och i vissa fall kunna byta kontaktperson, då det är viktigt att personkemin stämmer överens mellan vårdtagare och sin kontaktperson
Genomförandeplan – Denna utformas i samverkan med vårdtagare och dess anhöriga och där det ska framgå vad vårdtagaren behöver hjälp och stöd med av personal från Huscare AB, detta görs genom att man utgår från biståndshandläggarens bedömning av särskilt behov av stöd hos vårdtagaren
Samverkan – Personal på Huscare samverkar bl.a. med gode män, sjukvård, biståndshandläggare och anhöriga/närstående
Trygghet – Vårdtagare och personal ska alltid känna sig trygga och säkra därav arbetar företaget kontinuerligt med tryggheten
Personlig integritet – Vårdtagarens integritet är bland det viktigaste och kränkningar (oavsett vilka) accepteras inte utav Huscare AB utan kan i värsta fall leda till en uppsägning och polisanmälan
Gåvor och testamente – Personal får ej ta emot pengar eller gåvor som belöning för det arbete som utförs hos vårdtagare
Tystnadsplikt – Personalen har tystnadsplikt kring allt som rör uppdraget hos vårdtagaren och detta är ett skriftligt avtal som finns förvarat hos Huscare AB
Brister i omvårdnaden – Enhetschef/ biträdande enhetschef ser till att ha kontinuerlig kontakt med både personal och vårdtagare för att följa upp hur alla upplever arbetet ute i hemtjänsten. Det följs även upp att förhindra eventuella brister och fel. Vid brister i arbete mot kunder sker en utredning och ett förbättringsarbete skapas för att förhindra att det upprepas på nytt
Synpunkter och klagomål – Vid synpunkter och klagomål kan du ringa, maila, skicka brev eller fysiskt framföra ditt klagomål eller synpunkter. All information kommer att tas på allvar och hanteras varsamt. Man vänder sig i första hand till enhetschef/ biträdande enhetschef, men om det mot all förmodan inte passar, så finns VD tillhands att vända sig till
Lex Sara – Personalen är skyldig att anmäla missförhållanden till enhetschef/ biträdande enhetschef som i sin tur därefter utreder, avhjälper eller undanröjer det rapporterade missförhållandet snarast möjligt
Språk och kommunikation – Kommunikation ska alltid ske på ett sådan sätt att vårdtagare och vårdgivare förstår varandra. Vi har personal som pratar flera olika språk, och det är viktigt för oss att vårdtagaren känner sig trygg och får hemtjänst där kommunikationen fungerar. När inte det finns möjlighet att tillgodose språkkunskapen för just ett tillfälle erbjuds alltid en telefontolk så vårdtagaren kan känna sig förstådd och lyssnad på trots kommunikationssvårigheten
Uppföljning – Huscare AB har ett aktivt kvalitetsarbete där utvärdering av insats och hur verksamheten kan förbättras tas upp. Vi genomför regelbundna utvärderingar och förbättringsarbeten för att säkra kvaliteten hos oss som vårdgivare inom hemtjänsten
Kontoret är bemannat
måndag-fredag 08:00-16:oo